Sportdrank: een kwestie van osmose

Wat is sportdrank eigenlijk? Er zijn er zoveel en ze zijn niet allemaal even goed op elk moment, maar wat moet je nu eigenlijk wanneer drinken en waarom?

Voor veel mensen hoort al wat vol suiker zit en een sportief verpakkinkje aangemeten gekregen heeft onder de noemer ‘sportdrank’. Dat is uiteraard niet zo :-) Ruwweg kan je die dranken opdelen in 4 groepen: sportdrank, energydrank, water en rommel. Het is vooral kwestie van ‘osmolariteit’ om het verschil te maken tussen de eerste 2. Of in verstaanbare taal:

Sportdrank of ‘isotone’ drank: Als de concentratie aan ‘opgeloste deeltjes’ in een drank gelijk is aan dat van de cellen in je lichaam, wordt die drank ‘isotoon’ genoemd. Doordat er geen concentratieverschil is, wordt die drank sneller opgenomen en kan je zo snel terug vocht opnemen. Dus als je doel is: NIET UITDROGEN TIJDENS een (lange) inspanning >> that’s your drink. Voorbeelden: 24 Prolong (van de sponsor van ons ecotrail avontuur in september), Sports Control 2Win,…

Energydrank: Deze drank bevat MEER ‘opgeloste deeltjes’ aka: koolhydraten of suiker. Door de hogere concentratie blijft die drank langer in je maag zitten en duurt het langer op die koolhydraten op te nemen. Dit is dus geen goed idee als je bedoeling is je vochtbalans snel te herstellen, omdat je veel zweet en dus uitdroogt. Waarvoor dan wel? Omdat het energierijker is (=meer suiker) kan je’t wel gebruiken om je ENERGIEVOORRAAD AAN TE VULLEN tijdens en na het sporten. Dat verklaart ook de naam. Voorbeeld: op het einde van een loopwedstrijd krijg je vaak een AA drink.

Water: Kraanwater bevat minder ‘opgeloste deeltjes’ dan sportdrank, waardoor opnemen van vocht TRAGER gebeurt. Teveel water drinken tijdens het sporten kan dus een klotsende maag tot gevolg hebben. Dus voor wie niet/niet intensief/minder dan 0,5 à 1u sport of over’t algemeen nauwelijks beweegt >> water is jouw drank. :-P

Rommel: Opgelet, er is verder ook heel veel rommel, ook tussen de zogenaamde sport- of energydranken. Daarvoor bekijk je best het label, maar daar spreek ik me nu even niet over uit. Persoonlijk raad ik ook af die sport- en energydranken te drinken buiten je sportactiviteiten, maar dat is ieder z’n zin natuurlijk…

Als afsluiter nog een interessant filmpje over ‘Zijn energy drinks wel nodig?’
Conclusie: die zijn eigenlijk enkel nodig voor het aanvullen van energie bij topsporters of bijvoorbeeld marathonlopers. Voor de rest zou je voldoende voorraad moeten hebben.

Dan zijn er ook nog verschillende typen recovery drinks, maar dat is voor een volgende post.

Veel sportplezier (met de juiste drank) toegewenst!

Geplaatst door: