Lezersvraag: Is Start To Run wel goed?

Evy-guyaertweb2b

 “Ik wil wel beginnen lopen, maar ik kweet niet hoe beginnen. Ik dacht eerst die Start To Run te doen, maar… is dat wel goed?”

Dit is de vraag die me het vaakst gesteld wordt :-)

Hoewel je mij dit niet vaak zal horen zeggen: het is niet omdat iets succesvol tot zelfs een rage is, dat het niet goed is. In het geval van Start To Run, kan ik het iedereen levendig aanbevelen. Het is een gemakkelijke manier om te beginnen sporten, waarin je gedwongen wordt rustig op te bouwen en je lichaam de tijd geeft om te recupereren en aan de inspanning te wennen. Daarbovenop is de podcast aangenaam om naar de luisteren. Een beetje entertainment terwijl je zit te zwoegen, zorgt voor de nodige afleiding :-D

En jawel… ook ík heb zo de microbe te pakken gekregen door ‘op schok’ te gaan met Evy Gruyaert. Leuke loop-buddy die Evy, ook al kan je er niet echt conversatie mee voeren… :-)

Waarom persé lopen – of all sports?
Wel… een bezoek aan de fitness is niet slechter, maar de stap om je er echt toe aan te zetten in groter en vraagt de nodige discipline. Voor lopen heb je geen excuus. Je schoenen staan naar je te grijnzen en het enige dat je moet doen is eraan toegeven en met ze gaan “wandelen” ;-)

Wat doen als ik wil starten?
1)    Bezoek een loopwinkel (bijvoorbeeld Studio Sport, waar ik mijn schoenen koop) en koop de juiste (niet mooiste :-p) schoenen + een hartslagmeter.
2)    Als je daar nog niet over beschikt: koop dan een short of broek afhankelijk van het seizoen en een technisch t-shirt (dit is geen must om te starten, wel aangenamer om in te zweten dan katoen). Een aansluitende loopshort of ‘tight’ kan op het eerste zicht idioot lijken, het is ECHT het meest aangewezen om mee te lopen in vele opzichten. Ik loop zelf nooit met losse broeken.
3)    Download de Start To Run schema’s in podcast- of pdf-vorm.
4)    Doe je spiksplinternieuwe schoenen aan.
5)    Go for your first run. Loop niet te hard van stapel, zorg dat je kan blijven praten tijdens het lopen, anders loop je te hard. Het getal 220 min je leeftijd (klassieke formule) is absoluut de maximale belasting. Hou voor de eerste keren een trainingsintensiteit tussen 50 en 70 percent van de maximale belasting aan en leer eerst je lichaam kennen.
6)    Be proud :-)
7)    Beloon jezelf met een glas chocomelk en een verfrissende douche.

Mocht het nog niet duidelijk zijn. Mijn antwoord op de hamvraag is volmondig: JA!

 

PS: Nog een extra duwtje nodig? Lees “Waarom begin je niet te lopen?” @ Vitamine F3.

Geplaatst door: Odile Desbeck