Voedselzandloper meets paleo: Uitkuis-dagmenu’s

Eating-machine-inside

Ik startte een tijdje geleden een grote kuis van de binnenkant, genaamd “Voedselzandloper meets paleo”. Voor mensen die denken dat zoiets onmogelijk is, of veel te moeilijk, heb ik mijn dagmenu’s opgelijst en voorzien van commentaar. Ik heb geen honger geleden en ’t is allemaal echt goed te doen. Dit is een interessant experiment voor mensen die gewoon zijn veel (witte) graanproducten te gebruiken om te leren groenten een belangrijkere plaats te geven en daarin meer te variëren.

PS: Aangezien ik geen hoeveelheden genoteerd heb, nog even dit: in de menu’s hieronder heb ik vooral aandacht geschonken aan veel grotere porties groenten.

WEEK 1

Maandag:
• Onbijt: paleopannenkoek met mango
• Lunch: knolseldersoep, salad bar, ei
• Diner: amandelmeelquiche met allerlei groentjes en spek
• Tussendoor: noten, 1 mandarijn, snoeptomaatjes

Spunky Mindfood: “Woeps, melk in de koffie is niet helemaal ok deze week. Dat automatische is moeilijk af te leren, ’t is namelijk 1 druk op de koffiemachineknop. Dat realiseerde ik me halverwege de dag pas…
Verder is de ontdekking van de dag de quiche: de eerste hap doet denken aan een vreemde combo tussen hoofd- en nagerecht. Vreemd, maar lekker! Aanrader!

PS: onder de middag nog ei eten als je ‘s avonds plant en quiche te maken is niet het beste idee, I know. Ik nam het uit de salad bar op het werk zonder en veel bij na te denken. Dat had dus beter een stukje kip of hesp ofzo geweest.
Laat ons zeggen dat dag 1 een beetje “warmlopen” was ;-) .”

Dinsdag:
• Onbijt: paleopannenkoek met mango
• Lunch: kabeljauw met broccoli
• Diner: amandelmeelquiche met allerlei groentjes en spek
• Tussendoor: noten, 1 mandarijn, snoeptomaatjes

Spunky Mindfood: “Heerlijk geslapen, maar toch doodmoe. En HONGER! Ik mag eten wat ik wil, ik sterf van de honger. Een beetje zin in zoet ook. (De reden van bovenstaande ongemakjes zijn mogelijk en zeer vermoedelijk te wijten aan de maandelijkse vrouwelijke (duistere) periode.)”

Woensdag:
• Onbijt: paleopannenkoek met banaan
• Lunch: kip met gestoofde witloof
• Diner: courgette spaghetti met bolognaise saus met veel groentjes
• Tussendoor: noten, een peer, snoeptomaten

Spunky Mindfood: “Aaah, courgette spaghetti, een WINNER als vervanger van echte pasta.”

Donderdag:
• Onbijt: scrambled eggs met spinazie
• Lunch: rundsreepjes met verschillende groenten
• Diner: chili con carne (zonder wrap en zonder rode wijn, auwtch)
• Tussendoor: noten, mango en banana walnut muffin (maar zonder suiker of honing uiteraard)

Spunky Mindfood: “Het moeilijkst tot nu toe is: alles voorzien. Je kan niet zomaar een brood uit de automaat op de hoek van de straat draaien als je niets in huis hebt. Ontbijt klaarmaken op voorhand is key.
Ook voor bezoek koken is niet onoverkomelijk. Ik maakte chili con carne, voor hen met wraps, voor mij zonder. Zelfs het dessert – warme appelflappen – laten staan is geen ramp. Alleen het glaasje rode wijn piekt een beetje.
PS: in mais wraps zitten ook gluten.”

Vrijdag:
• Ontbijt: smoothie banaan, appel en kokosmelk
• Lunch: boterboontjes en laatste stuk quiche.
• Diner: rest van Chili con carne ‘sin wrap’
• Tussendoor: noten, kiwi

Spunky Mindfood: “Ter info: het laatste stuk quiche was eentje dat ik maandag had ingevroren, mocht je je afvragen of ik intussen bedorven quiche zou zitten eten ;-) .”

Zaterdag
• Ontbijt: paleo appeltaart
• Lunch: Slaatje van gemengde groentjes met rundsreepjes
• Diner: gevulde paprika met gehakt, ajuin, zongedroogde tomaten, look, basilicum en guacamole.
• Dessert: mascarpone mousse (geen suiker, wel een beetje tagatesse) met geroosterde amandel en passievrucht.
• Tussendoor: 1 peer, 1 banaan

Spunky Mindfood: “Wauw, HOOFDPIJN! Dat schrijf ik wel toe aan het afkicken van carbs. Ik heb er anders nooit last van, ook niet tijdens die minder vrolijke ik-krijg-geen-baby-periode.
De gevulde paprika maakte ik voor onze genodigden die avond per ongeluk zonder paneermeel. Het plan was alleen de mijne paneermeel-loos te maken, maar daar had niemand erg in. Voor de gasten geserveerd met rijst, voor de Spunky met guacamole. Verder hoorde het mascarpone-toetje dat ik last minute uit mijn duimpje zoog voor onze gasten pas thuis in week 4, oeps… Dessert dus beter op voorhand overdenken.”

Zondag
• Ontbijt: paleo ontbijtkoek met pindakaas
• Lunch: paprika gevuld met ei, spek, spinazie en zongedroogde tomaat, 1 peer
• Diner: rode linzen met tonijn, tomaten, spinazie
• Tussendoor: 1 banaan, paleo appeltaart

Spunky Mindfood: “Broodpudding gemaakt voor Mr. Spunky, maar uiteraard niet geschikt voor de Misses…”

Week 1 wrap up:

Spunky Mindfood: “Soms tricky als er bezoek is, maar niet onoverkomelijk mits een beetje denkwerk. Tegen het einde van de week kwam de goesting voor brood opzetten, terwijl ik daar normaalgezien nooit echt naar uitkijk. Het ontbijt varieert meer dan normaal. Ik at daarvoor dagelijks een kom havermout met sojamelk. Deze week heb ik 5 keer anders ontbeten. Het biedt dus interessante ontbijt-alternatieven. Qua variatie in vlees was deze week wat teleurstellend, dat geef ik toe. Werkpuntje voor volgende week dus.
Bending the rules a little: alcohol kan met mate volgens de voedselzandloper, want heeft naar negatieve ook positieve effecten. Ik geniet graag af en toe van een glaasje wijn, dus mag dat voor de komende weken, maximum 2 glazen per dag. Ik voeg met mate ook melkproducten toe.

 

WEEK 2

Maandag:
• Ontbijt: paleo ontbijtkoek met pindakaas en banaan
• Lunch: Champignonsoep, balletjes in tomatensaus, sla
• Diner: kip garam masala, sluimererwten en zoete aardappel, rode wijn, NJAM!
• Tussendoor: noten in vijgenpureejasje, 1 mandarijn, verse ananas

Spunky Mindfood: “You gotta try this breakfast! Top, met pindakaas en banaan erop! (’t was niet eens mijn bedoeling het te doen rijmen) ;-)

Dinsdag:
• Ontbijt: paleo ontbijtkoek met pindakaas en banaan
• Lunch: kervelsoep, restje kip garam masala, sluimererwten en zoete aardappel
• Diner: salade met geitenkaas
• Tussendoor: noten, 1 mandarijn, blauwe druiven, snoepkomkommers

Spunky Mindfood: “Clean eten vraag al wat organisatie, laat staan als je de hele dag onderweg bent… Een driehoekige boterham uit het tankstation tussen de kiezen slaan is makkelijk. Een slaatje geitenkaas uit een voormalig ijscrème bakje met een dessertlepel eten omdat je wel aan je eten gedacht hebt, maar niet aan je bestek, vraagt wat meer wilskracht.”

Woensdag:
• Ontbijt: paleo ontbijtmannetjes met rozijntjes, pindakaas en banaan
• Lunch: paprikasoep, tomaat mozarella, raketsla en pijnboompitten
• Diner: steak met rauwe witloof en zoete aardappel
• Tussendoor: snoeppaprikaatjes, 1 peer

Spunky Mindfood: “New and improved recipe, de ‘koek’ komt nóg beter tot zijn recht in ‘mannetjes’.”

Donderdag
• Ontbijt: paleo ontbijtkoek met rozijntjes, pindakaas en banaan
• Lunch: kalfslapjes, rode kool en bloemkool
• Diner: omelet met kipfiletreepjes, kaas en guacamole
• Tussendoor: 1 banana walnut muffin, 1 kiwi

Spunky Mindfood: “Guacamole… Ik zou het overal opsmeren, maar hij MOET vers zijn! Ik pas voor de potjes-versie.”

Vrijdag
• Ontbijt: paleo ontbijtkoek met pindakaas en banaan
• Lunch: courgettesoep, gemengde sla met tonijn
• Diner: zelf gemarineerde zalm met prei en zoete aardappel
• Tussendoor: witte druiven, 1 banana walnut muffin

Spunky Mindfood: “Ziezo, ik stop met het opschrijven van mijn dagmenu’s. Niet zozeer alleen omdat het tijdrovend is, maar omdat ik denk dat het voldoende inspiratie zou moeten geven binnen de ‘beperkte’ mogelijkheden. De komende weken zullen makkelijker zijn. Succes aan diegenen die aan de boel aan het uitkuisen zijn ;-)

Geplaatst door: Odile Desbeck