Je binnenkant uitkuisen met “Voedselzandloper meets Paleo”

voedzelzandloper-meets-pale

Ik heb lang nagedacht over hoe ik nu juist mijn leidingen eens wil uitkuisen en het is beslist. We onderwerpen aan de test: “Voedselzandloper meets Paleo”.

Waarom niet puur paleo? Omdat ik mijn circuit even volledig wil uitkuisen en dus zeker de eerste 2 weken de eiwitten en vetten aan de lagere kant wil houden. Paleo staat gelijk aan veel vlees, vis, boter, kokosolie, (groenten, fruit,…) en dus redelijk veel eiwitten en vetten. Voor de start zal de klemtoon vooral op groenten en fruit liggen, dus veel vezels om de boel even te “flushen”. Daarnaast wil ik ook voor peulvruchten een plaatsje voorzien. Bij paleo mogen deze niet meespelen. In die zin dus meer voedselzandloper-ish.

Waarom niet puur voedselzandloper? Omdat ik ook even alle granen wil schrappen, inclusief havermout om te kijken hoe mijn lichaam daarop reageert. Daarnaast mag het vanaf de 3de week voor mij wel iets meer eiwit bevatten dan wat Mr Voedselzandloper voorschrijft. In die zin dus eerder paleo-ish.

Anyway, het komt in essentie op hetzelfde neer, zoals trouwens alle “diëten” (bah, vies woord) dat doen: cut the crap, eat clean & unprocessed food. Voila, simpel!

 

Dus, hoe gaat mijn maandje clean eating eruit zien?

Week 1 & 2, aka “Hard core”: Enkel groenten, fruit, vlees, vis, eieren, peulvruchten, noten, zaden, boter, olie.

Week 3, aka ”Still basic”: Zelfde als week 1 & 2, maar inclusief ongezoete sojamelk, niet gepaneerde quorn, havermout, quinoa, rijst. Merk op: geen gluten (tarwe, rogge, haver, gerst, spelt,…).

Week 4, aka “Smooth transition”: Zelfde als week 3, maar inclusief gewone melkproducten en zwarte chocolade, honing, agave en aardappelen in beperkte mate.

Streng verboden gedurende de 4 eerste weken: alcohol, frisdranken, wit vergif (geraffineerde suiker) en andere geraffineerde rommel.

Week 5, aka “No way back to crap”: Na week 4 zal het doel zijn zoveel mogelijk de crap te mijden. Easy peasy! Right? ;-)

Sport zal er als volgt uitzien: 1 x lopen, 1 x krachttraining en 1 x de combinatie per week.

Who’s in?

Geplaatst door: Odile Desbeck