BODY 4 life – fail… kinda

BFL_start

Zoals jullie weten (of niet), stortte ik me eind vorig jaar op een Body 4 Life challenge. Hoe die juist in elkaar steekt, lees je hier, maar samengevat kwam dat neer op 6 dagen clean eten en 1 cheat day, gecombineerd met 6 dagen op 7 trainen en dat gedurende 12 weken.
Laten we eerlijk zijn, het resultaat is “magertjes”. Bon, ik beloofde jullie een voor en na, dus here we go…

Voor:

De beloofde transformatie liet op zicht wachten en vertaalde zich uiteindelijk in: steviger voelende spieren en een ietwat diepere aftekening ervan hier en daar (vooral buikspieren, tri- en biceps en rug), maar niets wereldschokkends.

Na:

 

En de nog subtielere triceps ;-)

 

Daarnaast verloor ik 2 kilo, maar is dat te wijten aan de challenge? I doubt it. Verklaar je nader Dillie… Wel, de start was goed. De eerste 4 weken was het eetpatroon nog redelijk gemakkelijk vol te houden. De trainingen overal tussen proppen lukte de eerste 4 weken ook vlekkeloos, maar dan… na de blokperiode kwamen ook de feesten, gevolgd door de examens. Uiteraard werd ik ook op het werk geplaagd door een belachelijk hoge workload. Maar de kers op de taart was toch wel de vermoedelijke voedselvergiftiging op kerstavond, waardoor ik een aantal dagen nauwelijks wat binnen kreeg en vooral heb geslapen: hiphoi!

 

Bon, toegegeven, de trainingen werden niet alle weken gehaald en als ze wel gehaald werden, was het eerder 4 à 5 dagen waarop ik de 6 trainingen probeerde af te ronden (bv: High intensity cardio ’s ochtends en krachttraining ’s avonds). Ook op de 6 eetmomenten heb ik me niet altijd aan de regels gehouden. Ik vergat al studerend gewoonweg vaak te eten, al zat ik bij de bron (thuis met frigo in een straal van 10m), of ik zat vast in een vergadering die uitliep en die je moeilijk even kan onderbreken omdat je 3 verdiepen hoger een snackje moet gaan eten. Maar het moeilijkst aan het opgelegde eetpatroon is paradoxaal genoeg de “cheat day”. Weten dat je 1 dag mag vals spelen, helpt niet echt, want je plant deze dag uiteraard op voorhand in, aan de hand van je sociale activiteiten en kijkt daar dan ook naar uit. Zo blijft dat in je koppie rondzweven en is het veel moeilijker je aan die 1e dag te houden. Daarnaast komen zich daar uiteraard nog last-minute gezelligheden tussen wroeten. Dat worden dus al gemakkelijk 2 fuck-de-regels dagen.

SO… that doesn’t really work for me huh? Goed, dan pakken we het anders aan. Vanaf maandag start mijn volgende challenge. Dat lees je dus morgen. Stay tuned!

Geplaatst door: Odile Desbeck