5 Geboden om de feestdagen door te komen

©2012-hotel-haarlem-zuid.nl

Daar komt ze… de feestperiode… Supergezellig, maar  voor veel mensen die proberen “clean” te eten, blijven de feestdagen ergens ook een beetje een kwelling. December is bij uitstek de maand waar mensen de gezonde eetgewoonten en sportieve activiteiten even mee in de diepvries steken, vlak naar de kerststronk (waarvan ik trouwens niet snap hoe mensen het kunnen vreten, bweikkes).

Wat kun je doen om extra kilo’s op vóórhand vaarwel te zeggen?

5 geboden om de feestdagen gezond door te komen

Gebod 1: Zeg niet: ’t is toch al om zeep

Dit is een veel gehoord citaat tijdens de feesten. Er is St Niklaas, Kerstavond, Kerstdag, Oudjaar,  Nieuwjaar, verjaardag (in mijn geval)… Op de koop toe, word je door je mams uitgenodigd om te komen ‘proefdraaien’ voor het feestmenu (en je weet al op voorhand dat je op de dag zelf iets volledig anders voorgeschoteld krijgt). Tja en de rest is “de aanloop naar…”.

Als je zo redeneert en wekenlang marsepeinen fruit (hoe ironisch), speculazen mannetjes, bergen chocolade en allerhande 5-gangenmenu’s en ook nog de ‘overschotjes’ daarvan naar binnen speelt, kom je inderdaad lekker rond de feesten uit en heb je maanden nodig om de gedane “decemberschade” te herstellen. Geef jezelf een vooraf bepaald aantal wildcards voor de “echte feesten”, bv: pakjesavond, 1e kerstdag, je verjaardag en de overgang tussen oud en nieuw. Dat zijn er 4. Als je het “zondigen” tot deze 4 “zond-dagen” beperkt, dan beperk je ook de herstelperiode. Bekijk de andere dagen als “Anticipate-recovery-modus”. Belangrijk detail: breng de mensen in je omgeving op de hoogte van de 4 zond-dagen, dan heeft niemand een excuus om je vol te proppen. De moeilijkheidsgraad hangt namelijk vaak niet alleen van je wilskracht af, maar ook van de goede wil van je omgeving.

Gebod 2: Drank is den duvel

December is de maand van de alcohol: aperitieven, speciale kerstbieren, wijn in allerlei kleuren en pousse-cafétjes! Met een glaasje champagne is natuurlijk niks mis, maar alcoholische drankjes bevatten meer calorieën dan je denkt.

Voorbeeld voor 1 feestmaaltijd:
1 glas champagne als aperitief: 88 kcal
2 glazen zoete, witte wijn bij het voorgerecht: 2 x 170 kcal = 340 kcal
2 glazen rode wijn bij het hoofdgerecht: 2 x 83 kcal = 166 kcal
Whisky in de Irish coffee na het eten (33ml whisky, geen rekening houdend met suiker en room): 91 kcal

Heb je het al bij elkaar geteld? Neen? Dan doe ik het even voor je.
Totaal aantal kcal alleen uit alcoholische dranken: 88 + 340 + 166 + 91 = 685 kcal.

Voor iemand die bijvoorbeeld 2139 kcal op een dag moet innemen (zoals ik bv), is dit dus al een dekking van 32% énkel met alcoholische dranken tijdens één maaltijd. En ik moet er niet bij vertellen dat dat niet de meest kwalitatieve calorieën zijn, neem ik aan?

Wat kan je doen om dat dus te beperken zonder het volledig te moeten laten? Drink na elk glas alcohol 1, liefst 2 even grote glazen water. Niet feestelijk genoeg? Je kan dat vergemakkelijken door dat water uit een champagne- of wijnglas te drinken of doe je water er feestelijker uitzien. Klinkt dom, maar het helpt. Je glas meteen vol water gieten voorkomt ook dat andere mensen je glas weer aanvullen met alcoholhoudende dranken zonder dat je’t beseft.

Gebod 3: U zal prins(es) zijn in eigen keuken

Of met andere woorden: kook zelf. Zo weet je exact wat je eet. Op restaurant wordt veel aandacht besteed aan hoe iets smaakt, maar veel minder hoeveel (vaak onnodig extra veel) vet, suiker en andere troep het bevat. Zelf koken laat je toe met iets minder vet te koken (vet is goed, maar je moet goeie soorten kiezen en trop is teveel), af en toe te kiezen voor magere ingrediënten of ‘goede’ vetten in plaats van gefrituurde rommel en meer groenten. Suiker zoveel mogelijk te vervangen door fruit en eventueel andere minder geraffineerde zoetmakers.

Gebod 4: Portion control

Heb je moeite om te stoppen met eten als het lekker is?
Ten eerste: zet nooit een schaal met marsepeinen mannetjes, speculaas of ander snoepgoed op tafel bij wijze van versiering. Dat is vragen om miserie. Als je wil versieren, doe het dan met kleurrijk fruit (appelsienen), dennenappels, herfstbladeren, kerstballen of andere sierelementen die je kan kopen. ALS je snoep in huis hebt, stop het dan in de ‘snoepschuif’ zodat je er niet constant aan herinnerd wordt en nóg beter is uiteraard gewoon geen snoep in huis te hebben. Probleem opgelost ;-)
Situeert je probleem zich eerder tijdens de hoofdmaaltijden? Roep dan deze vuistregel in het leven: eet trager, geniet langer en schep geen 2de keer op.

Gebod 5: Move your a$$

En jawel… daar heb je’m weer, een tip die velen met de ogen zullen doen rollen: beweeg.
Neen, ik vraag je geen 20 km te gaan lopen na het kerstdiner, maar ga bijvoorbeeld een flinke wandeling maken met de hele familie of ga buiten sleeën met de kids. Of vraag iemand een Nintendo Wii mee te brengen, succes verzekerd!

Zo, ik hoop dat deze tips je doorheen de feesten kunnen trekken. Succes… en prettige feestdagen!

Geplaatst door: Odile Desbeck