Voedsel van de toekomst: zeewier!

149076_111152602388770_1842095450_n

Wat zullen we gaan eten als er geen koeien meer in de wei staan en de visjes uitgezwommen zijn? Over insecten hebben jullie nog een artikel tegoed ;-) Maar hier is alvast 1 optie: Zeewier!

Zeewier is namelijk een heel gezonde vleesvervanger, dankzij de aanwezige aminozuren en vitamine B12 (wat vegetariërs/veganisten wel eens tekort komen). De antioxidanten, bètacaroteen en luteïne in zeewier dragen onder meer bij aan een gezonde huid en beschermen de ogen. Daarnaast bevat zeewier essentiële aminozuren, mineralen (voor mensen die geen melkproducten gebruiken: interessante calcium bron!) en de vitaminen A, B en C.

“Jeezes, waar haalt ze’t om dat groenige goedje op te eten??” zal je denken.
Wel… The Spunky one mocht verschillende zeewierproducten uittesten en dus besloot ik ook maar meteen mijn husband to be – die mijn experimenten er soms sceptisch, maar noodgedwongen bijneemt – te dopen. And guess what?! He liked it!

Nu… wat kan je allemaal met zeerwier?
Je verwacht misschien wel de combinatie ‘Zeewolf in zeerwier-kokos-sausje’ (met paksoi, rijst en grijze garnalen). Njam!

 

Minder voor de hand liggend is mijn 2de experiment: ‘Zomerse pastasalade met kip in zeewierpesto’ (met ruccola, gegrilde pijnboompitten en Parmezaan schilfers). Topper!

 

Naast het ‘gewone zeewier’ testte ik ook een kant-en-klare salade uit. Mocht je twijfelen over de smaak (die trouwens best te pruimen is!), is dit wel het ideale instapmodelletje. Uit te proberen op een cracker (deze is van Bio Planet) besmeerd met kruidenkaas.

 

Met andere woorden: Dank u Seakura voor deze ontdekking!

Zelf ook uitproberen? Dan kan je deze salades terugvinden bij Delhaize, meerbepaald de Aziatische* en Noord-Afrikaanse** zeewiersalades en daarnaast ook de los te verkrijgen biologische zeesla (Ulva) zonder toegevoegde ingrediënten, zoals ik gebruikte in de eerste 2 gerechten hierboven.
Laat je vooral gaan en wees creatief, want je kan de zeesla ook gebruiken als basis voor salades, soepen, stoofschotels, sushi, enz.

*De Aziatische zeewiersalade bevat wakame-zeewier, gekookte bonennoedels, zwarte paddenstoelen en sesamzaadjes.
**De Noord-Afrikaanse zeewiersalade bevat biologische Ulva- en Gracilaria-zeewier, linzen, zoete aardappelen, veenbessen en een pittige dressing.

Meer informatie over Seakura, zeewier en de zeewiersalades is te vinden op: www.seakura.net en op de Facebookpagina voor enkele recepten.

Geplaatst door: Odile Desbeck